yoga

søndag den 25. marts 2012

Yoga til MS

Yoga var sidste år det mest populære og efterspurte hold på aftensskole i Københavnsområdet. Yoga er blevet mere og mere populært. Jeg har været til forskellige klasser og forskellige stilarter. Yoga kan næsten være en jungle af forskellige stilarter. Efter jeg har prøvet forskellige typer er jeg mere nået frem til hvad jeg ikke er så meget til. Jeg synes der er for mange på holdene og jeg havde svært ved at finde “min” stil.
Jeg besluttede mig for at lave yoga derhjemme og sammensatte mine egne programmer (inspireret af dygtige yogainstruktører selvfølgelig) Da jeg har mediteret i mange år har det altid været en naturligt for mig at brúge meditationen i et let form under yogaen. Så jeg får mest ud af rolige stillinger. Min stil er nok mest Hatra. Jeg arbejder som handicaphjælper og jeg har lavet små øvelser med flere af mine sclerosepatienter. De sidste par måneder har jeg lavet det ½-1 time om ugen med en bruger. Som en del af yogaen er afspænding og åndedragsøvelser også været taget med. Min søde bruger har fået rigtig meget ud af det. Hun slog følgende op på sin Facebook:
Hey alle :) Jeg har fået en hjæper, som er uddannet indenfor sundhed og har instruktøruddannelse. De sidste par måneder har hun instrueret mig i yoga, afspænding og vejrtrækningssøvelser. Det har bl.a. styrket mit blodomløb, så jeg ikke fryser så meget mere, jeg har fået en større en ro i kroppen og jeg får brugt mine muskler på en skånsom måde og så giver det en fantastisk velvære. Med andre ord så er det bare en super skøn oplevelse det giver mig i kroppen både imens, men også bagefter. Vi har talt om, at starte små skræddersyet hold på max 6 – 8 deltagere, så der er tid til hver enkel. Det er helt på begynder niveau og de fleste øvelser forgår siddende eller liggende. Hvis du er interesseret, så send en mail til: livetstrae@gmail.com

Der er kommet rigtig meget positiv respons og jeg er rigtig glad og forventningsfuld over, hvad det kan blive til. Jeg har undersøgt, at der i USA er lavet videnskabelige undersøgelser der viser, at Yoga er super gavnligt for MS og andre nerversygdomme! I Danmark er det ikke lige så anerkendt – DESVÆRRE!
F.eks. har Sclroseforeningen i Danmark kategoriseret yoga som alternativ behandling, det synes jeg er ærgerligt og jeg har selvfølgelig gjort dem opmærksom på de fantastiske resultater, der er lavet i USA.

Prøv at tjekke denne hjemmeside om Eric Small; en fantastisk mand med MS, der har Yoga’et sig til livskvalitet og sundhed. Du kan tjekke hans hjemmeside ud her:

Her er lidt om Eric Small, hvis du hellere vil læse det her :)

Eric levede et helt almindeligt liv, indtil han som 22-årig blev diagnosticeret med Sclerose. For at bekæmpe effekterne af sclerosen begyndte Eric kort tid efter på intensivt at dyrke yoga. Dette hjalp ham så meget, at han besluttede at gøre yogaen til en del af hans liv og han har nu undervist i mange årtier i yoga.
Eric begyndte også at holde workshops og uddanne instruktører i terapeutisk yoga for scleroseramte og andre med nervesygdomme.

I samarbejde med den amerikanske scleroseforening har Eric Small fået spredt sit program til 13 større amerikanske byer, hvor der nu findes centre, der hjælper scleroseramte igennem brugen af yoga.
Eric har modtager både en prisen ”Hope for MS Award” og han har fået en plads i Den amerikanske Scleroseforenings Hall of Fame for frivillige.


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar