yoga

mandag den 2. april 2012

Bag om kosten

Det er svært at komme uden om kost. 

Vi er i kontakt med mad mange mange gange i løbet af hver eneste dag. Bare her i bloggerverdenen er der vildt mange blogge om mad af forskellig art. Mad er livsgivende og mad kan dræbe.
Jeg hørte i Nyhederne forleden dag, at den hyppisgste dødsårsag i verden er følgesygdomme af fedme. Det er chokende!!

Egentlig bør det ikke komme bag på mig, for jeg har en Bachelor i Sundhed og Ernæring og jeg har arbejdet som rådgiver med spiseforstyrrede i en del år, men det kommer altså stadig bag på mig. Nok fordi den første tanke jeg får er, at overvægt til dels er selvvalgt. Når jeg lige får sluppet min fordom ved jeg jo godt at det ikke er så simpelt. Der er 1000 faktorer, der spiller ind. Det er så sindsyg meget psykologi bag mad.

Her i den vestlige verden er vi opdraget til at mad er hygge. Når vi ses, så spiser og drikker vi. Det er ikke så mange, der inviterer over til en hyggelig løbetur modsat en hyggelig middag. Eller når vi i weekenden skal hygge med familien, så er det ofte usunde ting, der kommer på bordet. 

Hygge og samvær er blevet synonymer med mad og drikke. 
Vi lever i et forbrugssamfund, hvor vi ikke spiser af nødvendighed, men af bekvemmelig. Vi bliver fristet af firmaer, der sætter profit over etik.  

Mad kan påvirke vores velfindende utrolig meget. Vi er jo rent faktisk hvad vi spiser. Jeg har meget på hjertet, når det gælder om kost og sundhed, men lad os tage det i etaper :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar